Pokolenie pojednanej tożsamości? Olgi Szurbanowej i Krystio Pastuchowa Mail – Jazz


Abstrakt

The article is a study on the selection of email correspondence between two Bul­garian intellectuals, Olga Shurbanova and Krystju Pastuhov, entitled Mail–Jazz (2011). The hybrid form and character of mnemonic strategies used by the authors result in a specific repertoire of self-presentation practices, typical of the so called “noble misfits” whose behavior expresses opposition to the dominant culture, a re­sponse common for the artistic milieu. The analysis uses Georg Simmel’s category of “sociability” which is a starting point for a study of the lifestyle and performa­tive identity of the authors’ generation and the social circles of their youth. These groups refused to accept the homo sovieticus identity, and remained remained attentive and critical observers of the changes following he 1989 breakthrough.

Słowa kluczowe

literatura bułgarska; tożsamość performatywna; towarzyskość; styl życia

Bourdieu, P. (2005). Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Czapliński, P. (2012). Kamp – gry antropologiczne, Teksty Drugie 5, 11–32.

Giddens, A. (2016). Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa: PWN.

Goffman, E. (2005). Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Harari, Y.N. (2018). Homo deus. Krótka historia jutra. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Meyer, M. (2015). Dyskurs kampu. Rewindykacja, Teksty Drugie 5, 50–69.

Nicholson, S. (1998). Jazz-rock: A History. New York: Schirmer Books.

Simmel, G. (2005). Towarzyskość. Przykład socjologii czystej i formalnej. W: tegoż, Socjologia. Warszawa: PWN.

Simmel, G. (2007). Socjologia towarzyskości. W: tegoż, Filozofia kultury. Kraków: WUJ, 185–197.

Stachura, K. (2018). Towarzyskość jako forma uspołecznienia w epoce cyfrowej. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.

Sztompka, P. (2007). Zaufanie. Fundament społeczeństwa. Kraków: Wydawnictwo ZNAK.

Szwat-Gyłybowa, G., Gil, D., Miodyński, L. (red.) (2020). Leksykon idei wędrownych na słowiańskich Bałkanach XVIII–XXI wiek, t. 10: Hasła podporządkowane. Warszawa: ISPAN. https://hdl.handle.net/20.500.12528/1521, 278-280 [7 XII 2020]

Taylor, Ch. (1996). Etyka autentyczności. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Илиев, К. (2016). Форми на съпротива. София: Софийска градска художествена галерия.

Лилков, В. Христов Х. (2017). Бивши хора по класификацията на Държавна сигурност, София: Ciela.

Славов, А. (1992). С точността на прилепи. София: Български писател.

Ташева, Р. (2011). За „Mail – Jazz” на Олга и Къци W: Шурбанова, О., Пастухов, К. Mail – Jazz (5–8). София: Colibri.

Шомов, Р. (2009). bt. EK, 1, 43.

Шурбанова, О., Пастухов, К. (2011). Mail – Jazz. София: Colibri.

Transliteration

Bourdieu, P. (2005). Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Czapliński, P. (2012). Kamp – gry antropologiczne, Teksty Drugie 5, 11–32.

Giddens, A. (2016). Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa: PWN.

Goffman, E. (2005). Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Harari, Y.N. (2018). Homo deus. Krótka historia jutra. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Meyer, M. (2015). Dyskurs kampu. Rewindykacja, Teksty Drugie 5, 50–69.

Nicholson, S. (1998). Jazz-rock: A History. New York: Schirmer Books.

Simmel, G. (2005). Towarzyskość. Przykład socjologii czystej i formalnej. W: tegoż, Socjologia. Warszawa: PWN.

Simmel, G. (2007). Socjologia towarzyskości. W: tegoż, Filozofia kultury. Kraków: WUJ, 185–197.

Stachura, K. (2018). Towarzyskość jako forma uspołecznienia w epoce cyfrowej. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.

Sztompka, P. (2007). Zaufanie. Fundament społeczeństwa. Kraków: Wydawnictwo ZNAK.

Szwat-Gyłybowa, G., Gil, D., Miodyński, L. (red.) (2020). Leksykon idei wędrownych na słowiańskich Bałkanach XVIII–XXI wiek, t. 10: Hasła podporządkowane. Warszawa: ISPAN. https://hdl.handle.net/20.500.12528/1521, 278-280 [7 XII 2020]

Taylor, Ch. (1996). Etyka autentyczności. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Iliev, K. (2016). Formi na sŭprotiva. Sofii͡a: Sofiĭska gradska khudozhestvena galerii͡a.

Lilkov, V. KHristov KH. (2017). Bivshi khora po klasifikat͡sii͡ata na Dŭrzhavna sigurnost, Sofii͡a: Ciela.

Slavov, A. (1992). S tochnostta na prilepi. Sofii͡a: Bŭlgarski pisatel.

Tasheva, R. (2011). Za „Mail – Jazz” na Olga i Kŭt͡si. In: SHurbanova, O., Pastukhov, K. Mail – Jazz (5–8). Sofii͡a: Colibri.

SHomov, R. (2009). No title. EK, 1, 43.

SHurbanova, O., Pastukhov, K. (2011). Mail – Jazz. Sofii͡a: Colibri.

Pobierz

Opublikowane : 2021-12-18


Szwat-Gyłybowa, G. (2021). Pokolenie pojednanej tożsamości? Olgi Szurbanowej i Krystio Pastuchowa Mail – Jazz. Zeszyty Łużyckie, 55, 253-271. https://doi.org/10.32798/zl.898

Grażyna Szwat-Gyłybowa  gszwat@ispan.waw.pl
Polska Akademia Nauk  Polska
https://orcid.org/0000-0003-3930-2084

Grażyna Szwat-Gyłybowa, slawistka, historyk literatury i kultury, profesor nad­zwyczajna w Instytucie Slawistyki Polskiej Akademii Nauk, wykładowczyni lite­ratur i kultur południowosłowiańskich na Uniwersytecie Warszawskim (1981–2013). Autorka książek: W kręgu bułgarskiej groteski (o twórczości Jordana Radicz­kowa) (1991), Haeresis bulgarica w bułgarskiej świadomości kulturowej XIX i XX wieku (2005), współautorka Leksykonu tradycji bułgarskiej (2011) oraz Leksykonu idei wędrownych na słowiańskich Bałkanach (t. 1–10, 2018–2020). Zainteresowa­nia naukowe: historia kultur południowosłowiańskich, historia idei na Bałkanach, historia ruchów religijnych, polityka pamięci.






Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

PRAWA AUTORSKIE
Rocznik „Zeszyty Łużyckie” jest wydawany na licencji niewyłącznej: Creative Commons - Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC-BY)
(https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). Przesłanie artykułu oznacza zgodę na jego udostępnienie na tej licencji. Licencja zostaje udzielona Wydawnictwom Uniwersytetu Warszawskiego na 5 lat (po upływie tego terminu przekształca się w zgodę udzieloną na czas nieoznaczony) na następujące pola eksploatacji:
• utrwalanie i zwielokrotnianie w dowolnej liczbie egzemplarzy (w tym w tłumaczeniu na inne języki) w znanych w dniu zawarcia niniejszego porozumienia technikach: drukiem w dowolnej formie, techniką cyfrową, techniką reprograficzną, za pomocą zapisu magnetycznego, zapisu na kliszy fotograficznej, oraz wprowadzania egzemplarzy do obrotu;
• wprowadzanie do sieci komputerowej Wydawcy;
• publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, a w szczególności rozpowszechnianie w sieciach informatycznych, w tym komputerowych (Internet, sieci lokalne), telefonicznych oraz innych znanych w chwili zawarcia niniejszej umowy;
• najem, użyczanie;
• nadawanie za pomocą wizji i/lub fonii przewodowej albo bezprzewodowej przez stacje naziemne bądź satelitarne;
• kopiowanie i powielanie w technologiach fotomechanicznych lub innych znanych w dniu zawarcia porozumienia;
• publiczne odtwarzanie;
• wykorzystywanie do celów reklamowych i promocyjnych, w tym w sieciach informatycznych.