Projekt evantropijny. Rewitalizacja krytycznego podejścia do literatury młodych dorosłych

Bugajska, A. (2019). Engineering youth: The evantropian project in young adult dystopias. Ignatianum University Press.


Abstrakt

Najnowsza książka Anny Bugajskiej Engineering Youth: The Evantropian Project in Young Adult Dystopias (2019) jest pozycją, która wzbogaca badania z zakresu teorii literatury szczególnie w odniesieniu do literatury młodzieżowej. Dla przeciętnego czytelnika ten gatunek literacki może się wydawać jedynie rozrywką dającą ujście młodzieńczemu eskapizmowi, jednakże prawdziwy koneser tego typu literatury zauważy również jej niezmiernie wysoki potencjał dydaktyczny. Bugajska z całą pewnością należy do kategorii tych badaczy, którzy nie patrzą pobieżnie na literaturę młodzieżową. W książce z dużą dozą uwagi bada krytyczny charakter tekstów dystopijnych dla młodego czytelnika. W niniejszym artykule recenzyjnym autor zamierza przedstawić krótki komentarz na temat perspektywy badawczej przyjętej przez Bugajską, a opierającej się na koncepcji evantropi. Pierwsza część recenzji przedstawia książkę Bugajskiej w świetle bogatej tradycji myśli utopijnej, druga część zawiera tezę, iż teorie zaprezentowane w Engineering Youth znacząco wzbogacają badania nad literaturą spekulatywną, ze szczególnym uwzględnieniem literatury dziecięcej i młodzieżowej. W trzeciej części artykułu autor omawia plan książki oraz zawartość każdego z rozdziałów. Ostatnia, czwarta część została poświęcona kluczowym zagadnieniom zaprezentowanym w książce oraz podsumowaniu przemyśleń autora na temat dzieła Bugajskiej.

Słowa kluczowe

Anna Bugajska; literatura młodzieżowa; dystopia; evantropia; science fiction; transhumanizm

Applebaum, N. (2009). Representations of technology in science fiction for young people. Routledge.

Asimov, I. (1975). How easy to see the future! Natural History, 84(4), 92.

Booker, M. K. (1994). The dystopian impulse in modern literature. Praeger.

Bradfrod, C., Mallan, K., Stephens, J., & McCallum, R. (2008). New world orders in contemporary children’s literature: Utopian transformations. Palgrave Macmillan.

Bugajska, A. (2019). Engineering youth: The evantropian project in young adult dystopias. Ignatianum University Press.

Flanagan, V. (2014). Technology and identity in young adult fiction: The posthuman subject. Palgrave Macmillan.

Göçmen, D. (2007). The Adam Smith problem: Reconciling human nature and society in ‘The Theory of Moral Sentiments’ and ‘Wealth of Nations.’ I. B. Tauris.

Huxley, A. (1932). Brave new world. Chatto & Windus.

Jaques, Z. (2015). Children’s literature and the posthuman: Animal, environment, cyborg. Routledge.

Kaku, M. (1997). Visions: How science will revolutionize the 21st century. Anchor Books.

Miles, A. V. (2019). The perfect society: Marx’s communist revolution. Nuova Publishing.

More, T. (1997). Utopia. Dover Publications. (Original work published 1516).

Orwell, G. (1949). Nineteen eighty-four: A novel. Sacker & Warburg.

Rousseau, J.-J. (1998). The social contract. Wordsworth Editions Limited. (Original work published 1762).

St. Augustine. (2009). The city of God. Hendrickson. (426 C.E.).


Opublikowane : 2020-12-31


Gadowski, R. (2020). Projekt evantropijny. Rewitalizacja krytycznego podejścia do literatury młodych dorosłych. Dzieciństwo. Literatura I Kultura, 2(2), 182-193. https://doi.org/10.32798/dlk.622

Robert Gadowski  robert.gadowski@gmail.com
Uniwersytet Wrocławski, Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu  Polska
https://orcid.org/0000-0002-7109-3641

Robert Gadowski – mgr, przygotowuje rozprawę doktorską na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego. w której omawia koncepcje wolności liberalno-demokratycznej we współczesnej literaturze dystopijnej dla młodego czytelnika. Obecnie Robert Gadowski pracuje w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu. Kontakt: robert.gadowski@gmail.com.






Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Polityka Open Access
Wszystkie artykuły prezentowane na łamach „Dzieciństwa. Literatury i Kultury” są publikowane w otwartym dostępie na licencji Creative Commons – Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Oznacza to, że:

  • mogą być udostępniane i cytowane pod warunkiem jednoznacznego i klarownego wskazania autora/autorki/autorów/autorek przywoływanego tekstu;
  • nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczałyby innych w wykorzystywaniu tekstu na warunkach określonych w licencji.

Więcej informacji: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl