Backfisch – powieść dla dziewcząt w niemieckiej i amerykańskiej literaturze XIX wieku

Pfeiffer, J. (2021). Transforming girls: The work of nineteenth-century adolescence. University Press of Mississippi.


Abstrakt

Artykuł recenzyjny dotyczy monografii Transforming Girls: The Work of Nineteenth-Century Adolescence [Transformacje powieści dla dziewcząt. Dzieło dziewiętnastowiecznej adolescencji] autorstwa Julie Pfeiffer (2021), w której autorka zestawia amerykańskie XIX-wieczne powieści dla dziewcząt i niemieckie Backfischromane. W artykule dokonano przeglądu poszczególnych rozdziałów książki, w których Pfeiffer uwzględnia kluczowe perspektywy dotyczące różnic i podobieństw między ośmioma powieściami. Zdaniem autorki artykułu, monografia stanowi ważny wkład w stan badań nad tym gatunkiem literackim.

Słowa kluczowe

adolescencja; literatura amerykańska; Backfisch; genologia; literatura niemiecka; dziewczyństwo; powieść dla dziewcząt

Źródło finansowania

Artykuł powstał w ramach grantu Opus 21 Narodowego Centrum Nauki – projekt nr 2021/41/B/HS2/00876 pt. Pół wieku polskiej literatury dziecięcej. Twórczość dla dzieci w kręgu władzy i produkcji kulturowej: odbiorca literatury – literatura jako odbiorca.

Ehenpreis, D. (2004). The figure of the Backfisch: Representing puberty in Wilhelmine Germany. Zeitschrift für Kunstgeschichte, 67(4), 479–508. https://doi.org/10.2307/20474266.

Hill Collins, P. (1991). Black feminist thought: Knowledge, conciousness, and the politics of empowerment. Routledge.

Kruszewska-Kudelska, A. (1972). Polskie powieści dla dziewcząt po roku 1945. Zakład Narodowy im. Ossolińskich: Wydawnictwo PAN.

Kuliczkowska, K. (1959). Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1864–1914. Zarys rozwoju. Materiały. PZWS.

Pearce, S., & Dale, O. (2019). Beyond the borderline. Lancet Psychiatry, 6(3), 187. https://doi.org/10.1016/s2215-0366(19)30051-3.

Pfeiffer, J. (2021). Transforming girls: The work of nineteenth-century adolescence. University Press of Mississippi.

Reynolds, K. (2011). Children’s literature: A very short introduction. Oxford University Press.

Sardella-Ayres, D., & Reese, A. N. (2020). Where to from here? Girlhood studies, 13(1), 33–49.

Söderberg, E., Österlund, M., and Formark, B. (2013). Flicktion. Perspektiv på flickan i fiktionen. Universus Academic Press.


Opublikowane : 2023-08-18


Kocznur, A. (2023). Backfisch – powieść dla dziewcząt w niemieckiej i amerykańskiej literaturze XIX wieku. Dzieciństwo. Literatura I Kultura, 5(1), 200-209. https://doi.org/10.32798/dlk.1118

Agnieszka Kocznur  agnkoc@amu.edu.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu  Polska
https://orcid.org/0000-0002-7510-6956

Agnieszka Kocznur – mgr, przygotowuje rozprawę doktorską w Szkole Doktorskiej Nauk o Języku i Literaturze, na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu dotyczącą współczesnej polskiej powieści dla dziewcząt i literatury dla młodych dorosłych; członkini Zespołu ds. Badań Literatury i Kultury Dziecięcej UAM. Kontakt: agnkoc@amu.edu.pl.






Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Polityka Open Access
Wszystkie artykuły prezentowane na łamach „Dzieciństwa. Literatury i Kultury” są publikowane w otwartym dostępie na licencji Creative Commons – Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Oznacza to, że:

  • mogą być udostępniane i cytowane pod warunkiem jednoznacznego i klarownego wskazania autora/autorki/autorów/autorek przywoływanego tekstu;
  • nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczałyby innych w wykorzystywaniu tekstu na warunkach określonych w licencji.

Więcej informacji: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl