Sekrety Hogwartu. Czy tajemnice Harry’ego Pottera zostały odkryte?

Kobrzycka, A. (2020). Odkrywanie tajemnic Harry’ego Pottera. Hogwart. Gryffindor. Impuls.


Abstrakt

Przedmiot niniejszego artykułu recenzyjnego stanowi książka Odkrywanie tajemnic Harry’ego Pottera. Hogwart. Gryffindor Agnieszki Kobrzyckiej (2020). Autor tekstu analizuje publikację w kontekście ostatnich ponad 20 lat badań nad cyklem potterowskim w Polsce i na świecie oraz pokazuje, jak na przestrzeni lat zmieniało się podejście literaturoznawców do sagi o Chłopcu, Który Przeżył. Następnie przedstawia najważniejsze założenia i cele analiz przeprowadzonych przez Kobrzycką oraz wchodzi w polemikę z przedstawianymi przez nią argumentami. Autor polemizuje m.in. z zarzutami, które Kobrzycka stawia Andrzejowi Polkowskiemu, tłumaczowi serii, oraz wskazuje na pewne braki formalne w recenzowanej monografii. 

Słowa kluczowe

Agnieszka Kobrzycka; Andrzej Polkowski; Gryffindor; Harry Potter; Harry Potter studies; Hogwart; J. K. Rowling; John Granger; literatura dziecięca; religia

Abanes, R. (2001). Harry Potter and the Bible: The menace behind the magick. Christian Publications.

Adamczyk-Garbowska, M. (2015). Alice in Polish: With many approaches to translation. W: J. A. Lindseth, A. Tannenbaum (red.), Alice in a world of Wonderlands: The translations of Lewis Carroll’s masterpiece (t. 1, s. 451–453). Oak Knoll.

Anatol, G. L. (2003). Reading Harry Potter: Critical essays. Praeger.

Bartnicka, A. (2014). Postać czarodzieja w literaturze fantasy. J. R. R. Tolkien – A. Sapkowski – J. K. Rowling. Adam Marszałek.

Basham, G., Irving, W. (2011). Harry Potter i filozofia. Przewodnik po Hogwarcie dla mugoli (E. Stępkowska, tłum.). Helion. (wyd. oryg. 2010).

Bell, C. E. (2013). Legilimens! Perspectives in Harry Potter Studies. Cambridge Scholars.

Bloom, H. (2000, 11 czerwca). Can 35 million book buyers be wrong? Yes. The Wall Street Journal. Pobrane 18 listopada 2022 z: t.ly/NHdVX.

Brajerska-Mazur, A. (2015). O przekładzie aluzji intertekstualnych w Alicji w Krainie Czarów. W: K. Hejwowski, A. Kukułka-Wojtasik (red.), Translatio i kultura (s. 63–79). Wydawnictwa UW.

Brajerska-Mazur, A. (2023). Tłumacze po różnych stronach lustra. Pamiętnik Literacki, 114(1), 247¬–269. https://doi.org/10.18318/pl.2023.1.14.

Ciolfi, L., O’Brien, G. (2013). Magic is might: Proceedings of the international conference. Sheffield Hallam University.

Cisowska, B. (2011). Światy równoległe w powieściach dla młodzieży (na przykładzie książek o Harrym Potterze i Artemisie Fowlu). Philologica Wratislaviensia: Acta et Studia, 3, 57–64.

Colbert, D. (2005). The magical worlds of Harry Potter: A treasury of myths, legends, and fascinating facts. Berkley.

Diurez, C. (2007). Field guide to Harry Potter. IVP Books.

Ellis, P. B. (1998). Druidzi (P. Stelmaszczyk, tłum.). Cyklady. (wyd. oryg. 1994).

Gaare, J., Sjaastad, O. (2007). Harry Potter. Filozoficzny czarodziej (I. Zimnicka, tłum.). Czarna Owca. (wyd. oryg. 2006).

Galbraith, R. (2014). The cuckoo’s calling. Little Brown.

Galbraith, R. (2019). Wołanie kukułki (tłum. A. Gralak). Wydawnictwo Dolnośląskie (wyd. oryg. 2014).

Granger, J. (2008). How Harry cast his spell: The meaning behind the mania for J. K. Rowling’s bestselling books. Tyndale Momentum.

Gruda, S. (2014). Dlaczego Harry Potter jest nierealistyczny, czyli demografia i ekonomia czarodziejskiego świata. W: W. Kostecka, M. Skowera, Harry Potter. Fenomen społeczny – zjawisko literackie – ikona popkultury (s. 53–64). Wydawnictwo SBP.

Hallet, C. W. (2005). Scholarly studies in Harry Potter: Applying academic methods to a popular text. Edwin Mellen.

Iwanicki, J. (2019) Nowe autodafe. Zmediatyzowane incydenty publicznego palenia przedmiotów w archidiecezjach gdańskiej i przemyskiej, Przegląd Religioznawczy, 1, 91–103.

Jankowiak, D. (2014). Harry Potter w polskiej prasie – od książek do potteromanii. W: W. Kostecka, M. Skowera, Harry Potter. Fenomen społeczny – zjawisko literackie – ikona popkultury (s. 15–26). Wydawnictwo SBP.

Jenkins, H. (2006). Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów (M. Bernatowicz, M. Filiciak, tłum.). Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Kątny, M. (2007). Czytelnictwo i odbiór Harry’ego Pottera i... wśród nastolatków. W: Iluzja a rzeczywistość. Wokół Harry’ego Pottera (s. 9–26). Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.

Klich, A. (2001, 6 listopada). Harry może zamknąć nasze horyzonty, nim nam je otworzy. Gazeta Wyborcza. Pobrane 18 czerwca 2023 z: https://wyborcza.pl/duzyformat/7,127290,489714.html.

Kobrzycka, A. (2020). Odkrywanie tajemnic Harry’ego Pottera. Hogwart. Gryffindor. Impuls.

Koch, J. T. (2006). Celtic culture: A historical encyclopedia. ABC-CLIO.

Konieczna, E. (2005). Baśń w literaturze i filmie. Rola baśni filmowej w edukacji filmowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. TAiWPN Universitas.

Kostecka, W. (2014). Analizy – interpretacje – polemiki. Harry Potter w polskim dyskursie naukowym. W: Harry Potter. Fenomen społeczny – zjawisko literackie – ikona popkultury (s. 27–38). Wydawnictwo SBP.

Kostecka W., Skowera M. (2014). Wstęp. W: Harry Potter. Fenomen społeczny – zjawisko literackie – ikona popkultury (s. 7–14). Wydawnictwo SBP.

Kowalewska, D. (2005). Harry i czary-mary czyli o wartościach edukacyjnych w cyklu powieści Harry Potter J. K. Rowling. TAiWPN Universitas.

Kozak, J. (2000). Alicja pod podszewką języka. Teksty Drugie, 5, 167–178.

Kuby, G. (2006). Harry Potter – dobry czy zły? (W. Muszyński, tłum.). Polwen. (wyd. oryg. 2003).

Kuc, N. (2017). Chłopiec, który przeżył i się zestarzał. O konflikcie pokoleniowym między dziełem a odbiorcą. Czy/Tam/Czy/Tu, 1, 30–51.

Kwaśniewska, M. (2007). Obraz szkoły w książkach Joanne K. Rowling Harry Potter i.... W: M. Kątny (red.), Iluzja a rzeczywistość. Wokół Harry’ego Pottera (s. 27–40). Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.

Leszczyński, G. (2007). Magiczna biblioteka. Zbójeckie księgi młodego wieku. CEBiD im. Heleny Radlińskiej.

Ługowska, J. (2002). Tajemnicza historia Harry’ego Pottera. Literatura i Kultura Popularna, 10, 77–90.

Mik, A. (2018). „Śmierć będzie ostatnim wrogiem, który zostanie zniszczony”. Dziecko-horkruks w cyklu o Harrym Potterze J. K. Rowling. W: K. Slany (red.), Śmierć w literaturze dziecięcej i młodzieżowej (s. 215–228). Wydawnictwo SBP.

Mik, A. (2022). Signs of exclusion? Monsters from Classical mythology in children’s and young adult culture. DiG.

Mik, A., Skowera, M. (2018). (Nie tylko) kolonialne „zaklęcia” i jak je znaleźć. Magia w Ameryce Północnej według J. K. Rowling. Czy/Tam/Czy/Tu, 1, 52–77.

Murphy, D. (2011). Jesus Potter Harry Christ: The fascinating parallels between two of the world's most popular literary characters. Holy Blasphemy.

Neal, C. (2001). What’s a Christian to do with Harry Potter. WaterBrook.

Paczoska, E. (2002). Za co (nie) lubimy Harry’ego Pottera. W: G. Leszczyński, J. Papuzińska (red.), Kultura literacka dzieci i młodzieży u progu XXI stulecia (s. 175–184). CEBiD im. Heleny Radlińskiej.

Patterson, D. (2009). Harry Potter’s world wide influence. Cambridge Scholars.

Pham, K. (2014). Respect, Cho Chang, and Asian representation: A critical analysis of the White gaze in Harry Potter [nieopublikowana praca licencjacka]. California Polytechnic State University – San Luis Obispo, USA.

Posacki, A. (2006). Harry Potter i okultyzm. Polwen.

Pustowaruk, M. (2005). Harry Potter i Władca Pierścieni – dialog światów czarodziejskich na przykładzie świadectw odbioru młodzieży gimnazjalnej. W: J. Ługowska (red.) Baśnie nasze współczesne s. 289–308). PTL, UWr.

Rajewska, E. (2004). Dwie wiktoriańskie chwile w Troi, trzy strategie translatorskie: Alice’s Adventures in Wonderland i Through the Looking-Glass Lewisa Carrolla w przekładach Macieja Słomczyńskiego, Roberta Stillera i Jolanty Kozak. Wydawnictwo PSP.

Reagin, N. R. (2011). Harry Potter and history. Wiley.

Rowling, J. K. (2003). Harry Potter and the Order of the Phoenix. Bloomsbury.

Rowling, J. K. (2004). Harry Potter i Zakon Feniksa (A. Polkowski, tłum.). Media Rodzina. (wyd. oryg. 2003).

Rowling, J. K. (2005). Harry Potter and the Half-Blood Prince. Bloomsbury.

Rowling, J. K. (2006). Harry Potter i Książę Półkrwi (A. Polkowski, tłum.). Media Rodzina (wyd. oryg. 2005).

Rowling, J. K. (2007). Harry Potter and the Deathly Hallows. Bloomsbury.

Rowling, J. K. (2008). Harry Potter i Insygnia Śmierci (A. Polkowski, tłum.). Media Rodzina (wyd. oryg. 2007).

Sherbet lemon. (b.d.). Harry Potter Wiki. Pobrane 28 marca 2023 z: https://harrypotter.fandom.com/wiki/Sherbet_lemon.

Skowera, M. (2014). Końca nie widać. Transmedialne czary na portalu Pottermore.com. W: Harry Potter. Fenomen społeczny – zjawisko literackie – ikona popkultury (s. 169–180). Wydawnictwo SBP.

Skowera, M. (2015). Harry Potter, Igrzyska śmierci i rzeczywistość. Dwie opowieści o kulturze popularnej i przemocy. Maska, 25, 103–114.

Sobich, A. (2006). Mistrz – nauczyciel w świecie magii. W: G. Leszczyński (red.) Kulturowe konteksty baśni. Tom 2. W poszukiwaniu straconego królestwa (s. 69–97). Centrum Sztuki Dziecka.

Staniuk, J. (2019). Tłumacz jako drugi autor w przekładzie literatury dziecięcej. Alice’s Adventures in Wonderland w tłumaczeniu Grzegorza Wasowskiego. Tertium, 1, 98–108. https://doi.org/10.7592/Tertium2019.4.1.Staniuk.

Śliwerski, W. (2020). Tajemnice Harry’ego Pottera. YouTube. Pobrane 18 czerwca 2023 z: https://www.youtube.com/watch?v=o5Eu8HTrhKA.

Tabakowska, E. (2017). Peripeteia in Wonderland: On translating Alice. Między Oryginałem a Przekładem, 1, 11–21. https://doi.org/10.12797/MOaP.23.2017.35.02.

Trębicka, K. (2007). Elementy fantastyczne w powieści Harry Potter i kamień filozoficzny. W: M. Kątny (red.), Iluzja a rzeczywistość. Wokół Harry’ego Pottera (s. 57–82). Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.

Thomas, J. W. (2009). Repotting Harry Potter. A professor’s book-by-book guide. Winged Lion.

Wasilewska, A. (2014). Czy Hermiona jest kobietą? Konstrukty kobiecości w serii o Harrym Potterze. W: W. Kostecka, M. Skowera, Harry Potter. Fenomen społeczny – zjawisko literackie – ikona popkultury (s. 79–88). Wydawnictwo SBP.

Whited, L. A. (2002). The ivory tower and Harry Potter. University of Missouri Press.

Pobierz

Opublikowane : 2023-08-18


Bajer, A. (2023). Sekrety Hogwartu. Czy tajemnice Harry’ego Pottera zostały odkryte?. Dzieciństwo. Literatura I Kultura, 5(1), 167-186. https://doi.org/10.32798/dlk.1079

Aleksander Bajer  bajer.alek@gmail.com
badacz niezależny  Polska
https://orcid.org/0009-0007-4037-4698

Aleksander Bajer – mgr, badacz niezależny. Absolwent Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Jego zainteresowania obejmują m.in. literaturę dziecięcą i młodzieżową, kulturę popularną, literacki wizerunek Innego oraz literaturę maladyczną. Kontakt: bajer.alek@gmail.com.






Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Polityka Open Access
Wszystkie artykuły prezentowane na łamach „Dzieciństwa. Literatury i Kultury” są publikowane w otwartym dostępie na licencji Creative Commons – Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe (CC BY 4.0). Oznacza to, że:

  • mogą być udostępniane i cytowane pod warunkiem jednoznacznego i klarownego wskazania autora/autorki/autorów/autorek przywoływanego tekstu;
  • nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczałyby innych w wykorzystywaniu tekstu na warunkach określonych w licencji.

Więcej informacji: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl