The Initiations of Non-heteronormative Characters in Fanfik and Slash by Natalia Osińska


Abstract

The article examines Natalia Osińska’s Fanfik [Fanfic] (2016) and Slash (2017) as examples of the implementation of a new model of the young adult coming-of-age novel in Poland. The text presents a short review of the state of research on the presence of non-heteronormative characters in Polish literature, especially in literature intended for the young audience. Osińska’s works are then analysed in terms of gender and sexuality, which is accompanied by an attempt to show the meaning of these categories to the plot of the novel. Due to the problems undertaken by the author of the text, tools related to LGBT studies and, in particular, transgender studies, are used.

Keywords

heteronormativity; homosexuality; LGBT studies; young adult literature; non-heteronormativity; coming-of-age novel; transgender studies; transgenderism

Barthes, R. (2011). Fragmenty dyskursu miłosnego (M. Bieńczyk, tłum.). Warszawa: Aletheia. (wyd. oryg. 1977).

Bartosz, B., Cieślik, A., Jaz, M., Kanafa, D., Zubik, A. (2004). Co zobaczą kobiety, a co dojrzą mężczyźni, kiedy popatrzą na siebie? W: A. Kuczyńska, E. Dzikowska (red.), Zrozumieć płeć. Studia interdyscyplinarne II (s. 378–396). Wrocław: Wydawnictwo UWr.

Baum, L. F. (2018). Czarnoksiężnik ze Szmaragdowego Grodu (S. Wortman, tłum.). Warszawa: Dwie Siostry. (wyd. oryg. 1900).

Bieńkowska, M. (2012). Transseksualizm w Polsce. Wymiar indywidualny i społeczny przekraczania binarnego systemu płci. Białystok: Wydawnictwo UwB.

Butler, J. (2008). Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości (K. Krasuska, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej. (wyd. oryg. 1990).

Ciaputa, E. (2011). Jak płeć stawała się rodzajem. W: K. Slany, B. Kowalska, M. Ślusarczyk (red.), Kalejdoskop genderowy. W drodze do poznania płci społeczno-kulturowej w Polsce (s. 427–443). Kraków: Wydawnictwo UJ.

Ciwoniuk, B. (2010). Musisz to komuś powiedzieć. Łódź: Literatura.

Eliade, M. (1992). Okultyzm, czary, mody kulturalne. Eseje (I. Kania, tłum.). Kraków: Oficyna Literacka. (wyd. oryg. 1976).

Fidowicz, A. (2016). Bohater nieheteronormatywny w powieści Nad czarną wodą Haliny Górskiej. Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ. Nauki Humanistyczne, 15(4), 57–71.

Gromadzka, B. (2018). Szkoła – dom – okolica. Wartościowanie przestrzeni w literaturze dla młodzieży. Polonistyka. Innowacje, 7, 59–70. https://doi.org/10.14746/pi.2018.1.7.5.

Kłonkowska, A. (2017). Płeć: dana czy zadana? Strategie negocjacji (nie)tożsamości transpłciowej w Polsce. Gdańsk: Wydawnictwo UG.

Kłonkowska, A., Bojarska, K., Witek, K. (2015). O płci od nowa. Własna tożsamość oczami osób transpłciowych. Gdańsk: Wydawnictwo UG.

Kochanowski, J. (2011). Płeć, seksualność i kondycja postkolonialna. Queer studies a sprawa polska. W: K. Slany, J. Struzik, K. Wojnicka (red.), Gender w społeczeństwie polskim (s. 70–81). Kraków: Nomos.

Kosińska, K. (2015). Brudny róż. Zapiski z życia, którego nie było. Warszawa: Nisza.

Kosowska, E. (2003). Kulturowe inicjacje Martina Edena. W: W. Gutowski, E. Owczarz (red.), Z problemów prozy. Powieść inicjacyjna (s. 235–253). Toruń: Dom Wydawniczy Duet.

Krakowska, J. (2018). Nie jesteśmy w Kansas, czyli geje tłumaczą nam świat. Dialog, 10(743), 135–141.

Kruszyńska, E. (2003). Inicjacja w powieściach dla dziewcząt w dwudziestoleciu międzywojennym (na przykładzie powieści Heleny Boguszewskiej Za zielonym wałem oraz Anielcia i życie). W: W. Gutowski, E. Owczarz (red.), Z problemów prozy. Powieść inicjacyjna (s. 630–639). Toruń: Dom Wydawniczy Duet.

Kujawska-Kot, A. (2018). Od impulsu fotografii do narracji tożsamościowej. Funkcje fotografii bohaterów transpłciowych w ich życiu. Rynek – Społeczeństwo – Kultura, 1(27), 91–99.

Kwaśniewski, T. (2013). Jedno oko na Maroko. Warszawa: Czarna Owieczka.

La Cecla, F. (2014). Szorstkim być. Antropologia mężczyzny (H. Serkowska, tłum.). Warszawa: Sic!. (wyd. oryg. 2000).

LeRoy, M. (prod. i reż.), Fleming, V., Cukor, G., Taurog, N., Thorpe, R., Vidor, K. (reż.). (1939). The Wizard of Oz [Czarnoksiężnik z Oz] [film]. USA: MGM.

Leszczyński, G. (2010). Bunt czytelników. Proza inicjacyjna netgeneracji. Warszawa: Wydawnictwo SBP.

Loter, M. (2016). Chłopiec w czerwonej sukience. Chorzów: Videograf.

Malec, B. (2017). Ludzie są jak „fan fiction”. Na przykładzie Fanfika Natalii Osińskiej. Artes Humanae, 2, 175–187. http://doi.org/10.17951/arte.2017.2.175.

Maguire, G. (2010). Wicked. Życie i czasy Złej Czarownicy z Zachodu (M. Wyrwas-Wiśniewska, tłum.). Kraków: Initium. (wyd. oryg. 1995).

Mochocka, A. (2017). Two perspectives on the performative social body: Teenage make-up routines in Fanfik and the Jeżycjada cycle. Miscellanea Posttotalitariana Wratislaviensia, 2, 87–115.

Nadolna-Tłuczykont, M. (2017). Tabu w literaturze dla młodego czytelnika. W: K. Tałuć (red.), Literatura dla dzieci i młodzieży. Tom 5 (s. 79–95). Katowice: Wydawnictwo UŚ.

Nowak, S. (2014). Homofobia. W: M. Rudaś-Grodzka, K. Nadana-Sokołowska, A. Mrozik, K. Szczuka, K. Czeczot, B. Smoleń, … A. Wróbel (red.), Encyklopedia gender. Płeć w kulturze (s. 198–200). Warszawa: Czarna Owca.

Onichimowska, A. (2012). Koniec gry. Łódź: Literatura.

Osińska, N. (2016). Fanfik. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Osińska, N. (2017). Slash. Warszawa: Agora.

Osińska, N. (2019). Fluff. Warszawa: Agora.

Schwartz, S. (muzyka i słowa), Holzman, W. (scen.). (2003, 30 października). Wicked. Przedstawienie na żywo w Gershwin Theatre, New York, NY.

Skowera, M. (2016). Oz – kraina dzieciństwa czy imperium dorosłych? Dokąd prowadzi droga z żółtej kostki w utworach L. Franka Bauma i Gregory’ego Maguire’a. W: W. Kostecka, M. Skowera (red.), Geografia krain zmyślonych. Wokół kategorii miejsca i przestrzeni w literaturze dziecięcej, młodzieżowej i fantastycznej (s. 287–307). Warszawa: Wydawnictwo SBP.

Sobolczyk, P. (2014). Przekroczyć społeczną barierę „deprawacji nieletniego”. Bohater homoseksualny w literaturze dla dzieci i młodzieży. W: B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek (red.), Wyczytać świat – międzykulturowość w literaturze dla dzieci i młodzieży (s. 105–122). Katowice: Wydawnictwo UŚ.

Strzelec, A. (1992). Byłam mężczyzną. Warszawa: Dom Wydawniczy Szczepan Szymański.

Strzelecka, A. (2004). Rola zjawiska transseksualizmu w procesie przekraczania barier płci. W: A. Kuczyńska, E. Dzikowska (red.), Zrozumieć płeć. Studia interdyscyplinarne II (s. 479–485). Wrocław: Wydawnictwo UWr.

Szybowicz, E. (2017). Tęcza nad Areną. Wyborcza.pl – Magazyn Poznański. Pobrane z: http://poznan.wyborcza.pl/poznan/7,105531,21966119,eliza-szybowicz-o-ksiazce-fanfik-natalii-osinskiej-tecza.html.

Śmieja, W. (2010). Literatura, której nie ma. Szkice o polskiej „literaturze homoseksualnej”. Kraków: TAiWPN Universitas.

Werra, M. (2016). Fanfik miłosny, erotyczny czy ze slashem? Oblicza miłości w utworach internetowych fanów. Ogrody Nauk i Sztuk, 6(6), 479–484. https://doi.org/10.15503.onis2016.479.484/.

Wróblewski, M. (2018). Zmącone nadzieje, czyli literatura „czwarta” na najwyższym biegu. Polonistyka. Innowacje, 7, 29–39. https://doi.org/10.14746/pi.2018.7.3.

Zamojski, D. (2005). Aleksandra Zamojska jest mężczyzną. Warszawa: Lambda.

Zwolińska, B. (2003). Poganka Narcyzy Żmichowskiej jako romantyczna powieść inicjacyjna. W: W. Gutowski, E. Owczarz (red.), Z problemów prozy. Powieść inicjacyjna (s. 119–125). Toruń: Dom Wydawniczy Duet.


Published : 2019-07-24


Reszczyńska-Urban, K. (2019). The Initiations of Non-heteronormative Characters in Fanfik and Slash by Natalia Osińska. Dzieciństwo. Literatura I Kultura, 11, 221-235. https://doi.org/10.32798/dlk.31

Katarzyna Reszczyńska-Urban  ka.reszczynska@student.uw.edu.pl
University of Warsaw  Poland
http://orcid.org/0000-0003-4740-8233

Katarzyna Reszczyńska-Urban – BA, prepares her master’s thesis at the Faculty of Polish Studies at the University of Warsaw (Poland) on the work of Natalia Osińska. Contact: ka.reszczynska@student.uw.edu.pl






Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Open Access Policy

All articles presented on the pages of ”Dzieciństwo. Literatura i Kultura” are published in open access under a Creative Commons license - Attribution 4.0 International (CC BY 4.0). It means that:

  •  they can be made available and quoted under the condition of explicit and clear indication of the author/authors of the referenced text;
  • you cannot use legal or technological means that would limit others in using the text under the terms of the license.

More information: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/