Dragonology and Fairy Studies: Strategies of Presenting Magic as a Scientific Discipline and Field of Knowledge in Selected British Informational Books


Abstract

This article examines the strategies of presenting magic as a scientific discipline and a field of knowledge in selected British informational books published in Poland (Natural History of Magic, Natural History of Fairies, Natural History of Mermaids, Magical Creatures and Mythical Beasts, The Dragon Ark: Join the Quest to Save the Rarest Dragon on Earth). Through the analysis of paratexts and selected linguistic devices (methods of argumentation and the construction of the author’s ethos), the study reveals the legitimating strategies employed to persuade readers of the truthfulness of the phenomena described and the scientific character of these publications. The final part of the article addresses the question of the ‘ethical’ aspect of presenting reality in this manner and discusses the authors’ attempts to distance themselves from the content presented in the books. 

Keywords

ethos; informational book; hildren’s and young adult literature; magic; paratext; legitimising strategies

Amossy, R. (2000). L’argumentation dans le discours. Paris.

Bednarek, J. (2022). Sekretna historia ludz… skarpetek. Poradnia K.

Bednarek, J. (2023). Sekretna historia ludz… skarpetek. 2 tom. Poradnia K.

Cleybourne, A., Lora Aisen, M. (2022). Atlas syren. Wodny lud z różnych stron świata (J. Wajs, tłum.). Nasza Księgarnia.

Cleybourne, A., Lora Aisen M. (2023). Atlas wróżek. Magiczny lud z różnych stron świata (J. Wajs, tłum.). Nasza Księgarnia.

David, P., Roux, J. (2022). Historia naturalna magii (M. Szafrańska-Brandt, tłum.). HarperCollins. (wyd. oryg. 2020).

Genette, G. (1987a). Présentation. Poétique, 69.

Genette, G. (1987b). Seuils. Editions du Seuil.

Habrajska, G. (2005). Nakłanianie, perswazja, manipulacja językowa. Acta Universitatis Lodziensis Folia Literaria Polonica, 7, 91–126.

Hawkins, E., Ngai, V. (2021). Magiczne stwory i mityczne bestie (P. Pieńkowski, tłum.). Znak Emotikon. (wyd. oryg. 2020).

Hawkins, E., Roux, J. (2022). Historia naturalna wróżek (E. Kiereś, tłum.). HarperCollins. (wyd. oryg. 2020).

Hawkins, E., Roux, J. (2023). Historia naturalna syren (E. Kiereś, tłum.). HarperCollins. (wyd. oryg. 2022).

Kostro, M. (2006). Komputer zamiast szklanej kuli, czyli wizerunek „profesjonalnego astrologa” jako strategia legitymizująca dyskurs astrologiczny. Acta Philologica, 71(32), 71–82.

Kucharska, N. (2022). Fakty i plotki o smokach. Nasza Księgarnia.

Leszczyński, G. (2002). Fantastyka. W: B. Tylicka, G. Leszczyński (red.), Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej (s. 110–112). Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Lewestam, K. (2023). Forma książki. Pismo, 66(6), 80–89.

Loewe, I. (2007). Gatunki paratekstowe w komunikacji medialnej. Wydawnictwo UŚ.

Roberts, E., Tomić, T. (2021). Wyprawa po smoki. Dołącz do misji i ocal najbardziej niezwykłego smoka na świecie (N. Wiśniewska, tłum.). Znak Emotikon. (wyd. oryg. 2020).

Rowling, J. K. (2017). Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć (A. Polkowski, tłum.). Media Rodzina. (wyd. oryg. 2001).

Rowling, J. K. (2018). Harry Potter. Podróż przez historię magii (M. Hesko–Kołodzińska, P. Budkiewicz, tłum.). Media Rodzina. (wyd. oryg. 2017).

Rowling, J. K. (2020). Quidditch przez wieki (A. Polkowski, tłum.). Media Rodzina. (wyd. oryg. 2001).

Sapkowski, A. (2014). Krew elfów. superNOWA. (wyd. oryg. 1999).

Szymanowicz, M. (2020). Krasnoludki. Fakty, mity, głupoty. Nasza Księgarnia.

Vaillant, S. (1727). Botanicon Parisiense ou Dénombrement par ordre alphabétique des plantes qui se trouvent aux environs de Paris. Jean & Herman Verbeek et Balthazar Lakeman.

Wandel, A. (2019). Przemiany współczesnej książki popularnonaukowej dla dzieci i młodzieży na przykładzie francuskiej oferty wydawniczej. TAiWPN Universitas.


Published : 2023-12-31


Grycan, M. (2023). Dragonology and Fairy Studies: Strategies of Presenting Magic as a Scientific Discipline and Field of Knowledge in Selected British Informational Books. Dzieciństwo. Literatura I Kultura, 52, 56-75. https://doi.org/10.32798/dlk.1226

Magdalena Grycan  m.grycan@uw.edu.pl
University of Warsaw  Poland
http://orcid.org/0000-0002-4418-0029

Magdalena Grycan – PhD, works at the Institute of Romance Studies of the Faculty of Modern Languages at the University of Warsaw (Poland). Her research interests include children’s and young adult literature from a traductological and literary perspective, as well as the sociolinguistics of multilingualism. Contact: m.grycan@uw.edu.pl.






Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Open Access Policy

All articles presented on the pages of ”Dzieciństwo. Literatura i Kultura” are published in open access under a Creative Commons license - Attribution 4.0 International (CC BY 4.0). It means that:

  •  they can be made available and quoted under the condition of explicit and clear indication of the author/authors of the referenced text;
  • you cannot use legal or technological means that would limit others in using the text under the terms of the license.

More information: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/