Narracja drugoosobowa w niefikcji


Abstrakt

The aim of the article is to analyse the particularity of second-person narratives in non-fiction. Their special status results from the fact that telling another person his or her own story is a convention in fiction but occurs rarely in everyday communication. In non-fiction narratives, the problem of different perspectives (of the narrator and the addressee) is particularly valid, i.e. often the point of view of the narrative “you” is only a disguised point of view of the “I.” The analysis of A Man by Oriana Fallaci shows the shift from the melting of perspectives to an evident distance. In Hanna Krall’s Hamlet, the “I” presents the “you” with an ultimate interpretation of his life.

Słowa kluczowe

narracja drugoosobowa; reportaż; punkt widzenia; Oriana Fallaci

Balbus, Stanisław. “Zagłada gatunków,” [“The Extinction of Genres”]. Teksty Drugie, no. 6 (1999).

Butor, Michel. “The Second Case. Use of Personal Pronouns in the Novel.” New Left Review, no. I/34 (1965): 60-68.

Cohn, Dorrit. The Distinction of Fiction, Baltimore: John Hopkins University Press 1999.

Czermińska, Małgorzata. “Badania nad prozą niefikcjonalną – sukcesy, pułapki, osobliwości” [“Research on Non-Fiction Prose: Successes, Traps, Peculiarities”]. In Wiedza o literaturze i edukacja: księga referatów Zjazdu Polonistów [Literary Studies and Education], ed. Teresa Michałowska, Zbigniew Goliński, Zbigniew Jarosiński. Warsaw: Towarzystwo Literackie im. Adama Mickiewicza, Instytut Badań Literackich, 1996.

Fallaci, Oriana, A Man. Trans. William Weaver. New York: Pocket Books, 1981.

Fludernik, Monika. “Second-Person Narrative as a Test Case for Narratology.” Style, vol. 28, no. 3 (1994).

Genette, Gérard, Fiction et diction, Paris: Seuil, 1991.

Głowiński, Michał. Document as Novel. Trans. Uliana F. Gabara. New Literary History, vol. 18, no. 2 (1987), 385-401.

Głowiński, Michał, Gry powieściowe: szkice z teorii i historii form narracyjnych [Novel Games: from the Theory and History of Narrative Forms]. (Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1973.

Głowiński, Michał. “Poetyka wobec tekstów nieliterackich” [“Poetics Towards Non-Literary Texts”]. In Poetyka i okolice [Poetics and Its Surroundings]. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1992.

Głowiński, Michał. ““Narracja historyczna - narracja w powieści historycznej” [“Historical Narrative – Narration in Historical Novel”]. In Monolog wewnętrzny Telimeny i inne szkice [Telimena’s Interior Monologue and Other Works]. Cracow: Wydawnictwo Literackie, 2007.

Herrnstein, Smith Barbara. On the Margins of Discourse. The Relations of Literature to Language. Chicago: University of Chicago Press, 1979.

Jeziorska-Haładyj, Joanna. “Polish Narratology on Non-Fiction,” Przegląd Filozoficzno-Literacki, no. 2 (2017).

Jeziorska-Haładyj, Joanna. Tekstowe wykładniki fikcji. Na przykładzie reportażu i powieści autobiograficznej [Textual Signposts of Fictionality in Reportage and Autobiographical Novel]. Warsaw: Wydawnictwo IBL, 2013.

Krall, Hanna. The Woman from Hamburg and Other True Stories. Trans. Madeline G. Levine. New York: Other Press, 2005.

Lovell, Jerzy. Sezon w czyśćcu [Season in Purgatory]. Warsaw: Książka i Wiedza, 1982.

Mendilow, Adam Abraham. Time and the Novel. London: Nevill, 1952.

Richardson, Brian. Unnatural Voices: Extreme Narration in Modern and Contemporary Fiction. Columbus: The Ohio State University Press, 2006.

Tchaikovsky, André. A Musician Divided: André Tchaikovsky in His Own Words. Ed. Anastasia Belina-Johnson, London: Toccata Press, 2013.

Skwarczyńska, Stefania. “O pojęcie literatury stosowanej.” Pamiętnik Literacki, no. 4 (1931).

Troczyński, Konstanty. “Estetyka reportażu literackiego.” In Od formizmu do moralizmu. Szkice literackie. Poznań: Jan Jachowski Księgarnia Uniwersytecka, 1935.


Opublikowane : 2019-06-28


Jeziorska-Haładyj, J. (2019). Narracja drugoosobowa w niefikcji. Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo, (8(11) cz.1), 43-54. https://doi.org/10.32798/pflit.53

Joanna Jeziorska-Haładyj 
Uniwersytet Warszawski  Polska




Wszystkie artykuły prezentowane na łamach „Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo” są publikowane w otwartym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa wersja 3.0  (CC-BY)