Locus horribilis pod zamkniętymi drzwiami. Trzy paralaktyczna Janusa Secundusa (el. I 5, II 5, III 1) wobec tradycji klasycznej



Abstrakt

The article presents an elegiac motif of paraclausithyron (a song sung behind the closed door) in the poetical output of a Dutch Latinist, Johannes Secundus (1511−1536). The night vigil behind the closed door experienced by a rejected poet-lover who tries in vain to gain his beloved’s favour and access to her alcove is compared by the Roman elegiacs(Prop. II 17, Tib. I3) to the infernal torments of the mythical heroes: Tantalus, Ixion, Sisyphus and Tytios. Being very close to their goal, yet unable to get the object of their desire, they suffer a great anxiety. This kind of metaphor, taken probably from Lucretius, finds its continuation evenlater (Paulus Silentiarius), and is developed in the Renaissance poetry. Two scandalous paraclausithyra (el.II 5andIII 1) by Secundus –not yet analysed in the light of this convention − seem to be the settlement with ancient masters, who were proudly announcing that each girl could be conquered with their poems (Prop. III 2; Ovid.Am. II 1). At the same time, it is an ironic reinterpretation of Secundus’s own triumphalism, and of his previous belief in the power of his own poetry − the poetry which is actually more important than its subject matter − love. However, behind the closed door and in confrontation with the rival’s money, the song loses its supernatural power and the hurt feeling brings hellish torments to the poet. In the elegiac paraclausithyra the threshold of an inaccessible house defines the lover’s locus horribilis. Stayingin such an inferno brings the desire of revenge and the will to expose the guilty ones to eternal torment. This initiates an eschatological perspective (inscribed in the represented elegiac world), where true lovers receive the Elysian award, while their traitors and rivals − eternal punishment (Tib. I 3; Prop. IV 7, and others Renaissance elegiacs).

Słowa kluczowe

paraklausithyron; elegia miłosna; Johannes Secundus; poezja nowołacińska; eschatologia elegijna

Arystoteles. 1989. Poetyka. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Copley Frank O. 1956. Exclusus amator. A Study in Love Poetry. Baltimore: American Philologiac Association.

Endres Clifford. 1981. Johannes Secundus. The Latin Love Elegy in the Renaissance. Hamden, Conn.: Archon Books.

Urban-Godziek Grażyna. 2011. "Elegia na progu. Antyczne dziedzictwo motywu paraklausithyron w twórczości elegijnej renesansu (usque ad Ioannem Cochanovium)". Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka 18 (38) : 45-81.

Houghton Luke B. T. 2007. "Tibullus' Elegiac Underworld". The Classical Quarterly 57 (1) : 154-162.

Lukrecjusz. 1994. O naturze rzeczy. Warszawa: PIW.

Murgatroyd Paul. 2000. The Amatory Elegies of Johannes Secundus. Leiden: Brill.

Propercjusz. 1960. Carmina. Oxonii: e Typographeo Clarendoniano.

Przychocki Gustaw, red. 1955. Rzymska elegia miłosna. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Second Johannes. 2005. Oeuvres complètes: t. 2. Elegiarum libri tres. Paris: Honoré Champion.

Urban-Godziek Grażyna. 2012. "Elysium of Love Poets: the Beginnings of the Motif in the Classical Literature". Episteme. Czasopismo naukowo-kulturalne 17 : 15-35.

Urban-Godziek Grażyna. 2014. Jana Kochanowskiego elizejski krąg poetów-samobójców i jego źródła literackie, czyli od eschatologii epickiej do elegijnej. W Olimp, ideał, doskonałość, red. Cieśla-Korytowska Maria, Iwona Puchalska. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Urban-Godziek Grażyna. 2005. Elegia renesansowa. Przemiany gatunku w Polsce i w Europie. Kraków: Universitas.

Pobierz

Opublikowane : 2014-06-02


Urban-Godziek, G. (2014). Locus horribilis pod zamkniętymi drzwiami. Trzy paralaktyczna Janusa Secundusa (el. I 5, II 5, III 1) wobec tradycji klasycznej. Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo, (4(7), 17-33. Pobrano z https://www.journals.polon.uw.edu.pl/index.php/pfl/article/view/201

Grażyna Urban-Godziek 
Uniwersytet Jagielloński  Polska



Copyright (c) 2019 Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo

Wszystkie artykuły prezentowane na łamach „Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo” są publikowane w otwartym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa wersja 3.0  (CC-BY)