„Impresa: Calando poggiando”, „Krótkość żywota” i „Na toż” Daniela Naborowskiego jako parafrazy tetrastychów Pierre’a Matthieu i Claude’a Guicharda


Abstrakt

Journeys of Daniel Naborowski to France (between 1605−1608), except for the tour of diplomatic duty on behalf of Janusz Radziwiłł, were also an occasion for coming into contact with poets from the court of Henry IV. One of the popular literary movements of that time was moral poetry also called moral tetrastichs (established by Guy de Pibrac). Among the members of this current were Pierre Matthieu and Claude Guichard, aulic poets and historians. The aim of this article is to show resemblances and parallels between writings of the above mentioned poets and poems by Daniel Naborowski (Impresa: Calando poggiando, The Brevity of Life) and pieces ascribed to him (On this, Secular Alternation).

Słowa kluczowe

Daniel Naborowski; Fontainebleau; tetrastych; przekład; parafraza

Barbier-Mueller, Jean Paul. Bibliothèque poétique, vol. IV, pars 4 Contemporains et successeurs de Ronsard. Genève: Librairie Droz, 2005.

Correspondance de Théodore de Bèze, ed. Hippolyte Aubert et al., vol. 37 (1596). Genève: Librairie Droz, 2013.

Bargagli, Scipione. Dell’imprese. Venetia: Francesco de’ Franceschi, 1594.

Bielak, Alicja, et Piotr Sadzik. „W nurcie pochwał Niczego: «Cień», «Róża», «Kur», «Kalendy styczniowe» Daniela Naborowskiego jako przekłady utworów Jeana Passerata”. Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo, no. 5(8) (2015).

Capaccio, Giulio Cesare. Delle imprese trattato. Napoli: Horatio Salviani, 1592.

Chassant, Alphonse Antoine Louis, et Henri Tausin. Dictionnaire des devises historiques et héraldiques. Hildesheim–New York: G. Olms, 1982.

Colletet, Guillaume. Art poe¨tique du Sr. Colletet, ou` il est Traitté de l’epigramme, du sommet; du poeme bucolique, de l’eglogue, de la pastorale et de l’idyle. Paris: Antoine de Sommaville et Louis Chamhoudry, 1658.

Curtius, Ernst Robert. Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, trans. et ed. Andrzej Borowski. Kraków: Towarzystwo Wydawców i Autorów Prac Naukowych „Universitas”, 2009.

Dwie Podróże Jakóba Sobieskiego, ojca Króla Jana III. odbyte po krajach w latach 1607–1613 i 1638, ed. Edward Raczyński. Poznań: Nowa drukarnia Pompejusza i Spółki, 1833.

Dürr-Durski Jan. Daniel Naborowski. Monografia z dziejów manieryzmu i baroku w Polsce. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1966.

Estienne, Henri. L’Art de faire les devises. Paris: Jean Paslé, 1645.

Fabrici, Principio. Delle allusioni, imprese et emblemi sopra la vita. Roma: Appresso Bartolomeo Grassi, 1588.

Ferro, Giovanni. Ombre apparenti nel teatro d’imprese. [Venetia: Giacomo Sarzina], 1629.

Giovio, Paolo. Dialogo dell’Imprese. Vinegia: Gabriele Giolito de’ Ferrar, 1557.

Kochanowski, Jan. Pieśni, ed. Ludwika Szczerbicka-Ślęk. Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wydawnictwo, 2008.

Le Parnasse des plus excellens poètes de ce temps. Paris: Mathieu Guillemot, 1607.

Les Quatrains des sieurs Pybprac, Favre etMathieu avec les figures. Paris: Antoine Robinot, 1640.

Les quatrains du sieur de Pybrac conseiller du Roy en son Conseil Privé. Genève: Jean Antoine et Samuel de Tournes, 1661.

Matthieu, Pierre. Les Tablettes de la vie et de la mort. Faites franc¸oises [...] mises en langue latine par Louis Lascocs. Paris: Charles Hulpeau, 1624.

Matthieu, Pierre. Les Quatrains de la vanite du monde. Paris: Jean Baptiste Loyson, 1667.

Ménestrier, Claude-Francois. L’art des emblemes. Lyon: Benoıˆt Coral, 1662.

Moyne, Pierre le. Del’art des devises. Paris: S. Cramoisy et S. Mabre Cramoisy, 1666.

Mrowcewicz, Krzysztof. Małe folio. Historia jednego wiersza. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 2011.

Mrowcewicz, Krzysztof. Trivium poetów polskich epoki baroku: klasycyzm – sentymentalizm − barok. Warszawa: Wydawnictwo IBL, 2005.

Naborowski, Daniel. Poezje, ed. Jan Dürr-Durski. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1961.

Nazelle, Louis-Jules. Isaac Casaubon: sa vie et son temps. 1559–1614). Paris: Librairie Fischbacher, Société Anonyme, 1897.

Pibrac, Guy du Faur de. Cinquante quatrains, contenant préceptes et enseignements utiles pour la vie de l’homme. Paris: Gilles Gorbin, 1574.

Rapin, Nicolas. OEuvres, vol. I Vers publiés après 1608 et inédits, ed. Jean Brunel. Genève: Librairie Droz, 1982.

Quatrains de la vanité du monde. Lyon: Abraham Cloqvemin, 1603.

Quatrains moraux XVIe–XVIIe siècles: Guy du Faur de Pibrac, Antoine Favre, Claude Guichard, PierreMathieu et Guillaume Colletet, ed. Éric Tourrette. Grenoble: Jérôme Millon, 2008.

Samuel, Guichenon. Histoire de Bresse et de Bugey. Lyon: Jean Antoine Huguetan, 1650.

Taegio, Bartolomeo. Il Liceo de’ virtuosi. Melano: Pietro et Francesco Tini, 1571–1572.

Tausin, Henri. Les devises des villes de France: leur origine, leur historique, avec les descriptions des armoiries et quelques reproductions. Toronto: Francis Campbell, 1914.

Tesauro, Emmanuele. Il Cannochiale Aristotelico o sia Idea delle argutezze heroiche vulgarmente chiamate imprese. Torino: Giovanni Sinibaldo, 1654.

Wysoki umysł w dolnych rzeczach zawikłany. Antologia polskiej poezji metafizycznej epoki baroku. Od Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego do Stanisława Herakliusza Lubomirskiego, ed. Krzysztof Mrowcewicz. Warszawa: Wydawnictwo IBL, 2010.

Weintraub Wiktor, „Naborowskiego przekłady z Petrarki i z Du Bartasa”, Sprawozdania z Czynności i Posiedzeń PAU, no. 5 (1933).

Pobierz

Opublikowane : 2019-07-04


Bielak, A. (2019). „Impresa: Calando poggiando”, „Krótkość żywota” i „Na toż” Daniela Naborowskiego jako parafrazy tetrastychów Pierre’a Matthieu i Claude’a Guicharda. Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo, (9(12) cz.2), 13-28. https://doi.org/10.32798/pflit.116

Alicja Bielak 
Uniwersytet Warszawski  Polska




Copyright (c) 2019 Alicja Bielak

Wszystkie artykuły prezentowane na łamach „Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo” są publikowane w otwartym dostępie na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa wersja 3.0  (CC-BY)