ETYKA PUBLIKACJI

ETYKA PUBLIKACJI

 

ZASADY ETYCZNE I NADZÓR NAD ICH PRZESTRZEGANIEM

 

  1. Czasopismo „Prace Filologiczne” przykłada dużą wagę do jakości publikowanych prac oraz do przestrzegania standardów etycznych w toku całego procesu redakcyjnego. Dbałość o ich podtrzymywanie jest obowiązkiem członków Rady Naukowej i kolegium redakcyjnego, a także redaktorów naukowych poszczególnych tomów, recenzentów oraz autorów prac.

  2. Nad przestrzeganiem zasad rzetelności naukowej czuwają także właściciel czasopisma (Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego) oraz wydawca (Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego).

  3. Standardy etyczne obowiązujące w czasopiśmie wzorujemy na dobrych praktykach zalecanych przez Committee on Publication Ethics (COPE).

  4. Wszelkie zgłoszenia przypadków przekroczenia zasad etyki wydawniczej oraz zażalenia i skargi na przebieg procesu redakcyjnego lub wydawniczego przyjmuje i rozpatruje Redaktor naczelny w porozumieniu z wydawcą czasopisma. Rozpatrując skargi i podejmując decyzje w kwestiach związanych z etyką wydawniczą, Redaktor naczelny odwołuje się do wytycznych COPE.

  5. Redakcja deklaruje gotowość publikowania sprostowań, wyjaśnień i przeprosin, jeśli zajdzie taka potrzeba.

 

KWESTIE AUTORSTWA I WSPÓŁAUTORSTWA

 

  1.  Autor jest zobowiązany podać informację o osobach, które w jakikolwiek sposób przyczyniły się do powstania artykułu. Takie postępowanie ma celu uniknięcie sytuacji określanej jako ghostwriting, czyli ukrywanie udziału w powstaniu artykułu osób innych niż oficjalnie figurujące w nagłówku tekstu.

  2. W przypadku prac wieloautorskich należy podać wszystkich rzeczywistych współautorów artykułu, ich afiliacje oraz numery identyfikacyjne ORCID. Konieczne jest również określenie, kto jest autorem koncepcji, założeń, metod itp. wykorzystywanych przy przygotowaniu publikacji wieloautorskiej, oraz wskazanie, jaki szacunkowy wkład procentowy w powstanie artykułu wnieśli poszczególni współautorzy. Te informacje, w kształcie zaaprobowanym przez wszystkich współautorów, prosimy umieścić w przypisie dolnym. Podanie tych danych ma na celu zapobieganie praktyce guest authorship, czyli wymienianiu jako współautorów danej pracy osób, które nie wniosły w jej powstanie realnego wkładu.

  3. Redakcja nie ingeruje w uzgodnioną przez zainteresowanych kolejność podawania nazwisk współautorów artykułu i w opis ich wkładu w publikację.

  4.  W przypisie dolnym należy umieścić także informacje o źródłach finansowania pracy (jeśli dotyczy) oraz o osobach trzecich lub instytucjach, które miały udział w jej powstaniu.

  5.  Wszystkie osoby zaangażowane w prowadzenie badań oraz powstanie publikacji zobowiązane są do przestrzegania norm prawnych i zasad etyki zawodowej nałożonych przez organizacje zawodowe i podmioty finansujące badania.

  6. W szczególności autorzy zobowiązani są do przestrzegania wymogów prawnych i etycznych w stosunku do osób biorących udział w badaniach. Konieczne w tym celu jest m.in. dysponowanie świadomą, pisemną zgodą badanych (w wypadku osób niepełnoletnich – ich prawnych opiekunów) na udział w badaniach; zachowanie bezpieczeństwa i poufności pozyskanych danych osobowych (jeśli dotyczy); ujawnienie ryzyka i niebezpieczeństw (fizycznych, emocjonalnych, intelektualnych czy mających wpływ na reputację) wynikających z prowadzonych badań.

  7. Autorzy zobowiązani są do rzetelnego opisu wykonanych prac badawczych oraz obiektywnej interpretacji wyników. Prace powinny zawierać informacje umożliwiające identyfikację źródeł danych, a także replikację badań. W bibliografii należy wymienić tylko te publikacje, które zostały wykorzystane przy tworzeniu tekstu.

  8. Czasopismo może przyjmować prace naukowe, których autorami lub współautorami są członkowie Rady Naukowej i kolegium redakcyjnego, o ile artykuły te nie stanowią więcej niż 20% treści publikowanych w danym tomie. W takim wypadku członek redakcji czasopisma nie może brać żadnego udziału w przygotowaniu tomu, aby zagwarantowana była pełna rzetelność i anonimowość procesu redakcyjnego na wszystkich jego etapach.

 

KRYTERIA KWALIFIKACJI I PROCES RECENZJI

 

  1. Czasopismo przyjmuje wyłącznie oryginalne, niepublikowane wcześniej (także w innych wersjach językowych) artykuły naukowe. Zgłoszone prace nie mogą być jednocześnie przedmiotem procedury kwalifikacyjnej w innych czasopismach. W wypadku stwierdzenia naruszenia tej zasady redakcja zastrzega sobie prawo do odrzucenia tekstu.

  2. O przyjęciu do druku tekstów o innym charakterze (np. noty biograficzne, wspomnienia, polemiki, artykuły zamawiane, artykuły recenzyjne) w uzasadnionych wypadkach decyduje Redaktor naczelny. Decyzję tę Redaktor naczelny może konsultować z członkami Rady Naukowej i kolegium redakcyjnego.

  3. Kryteria kwalifikacji lub odrzucenia artykułów oraz przebieg procesu recenzyjnego według modelu double-blind peer review szczegółowo określone są w zakładce „Proces recenzji”.

  4. Zarówno proces recenzji, jak i proces redakcyjny mają charakter poufny. Redaktorzy, recenzenci oraz inne osoby zaangażowane w przygotowanie tekstu do druku nie mogą wykorzystywać żadnych informacji zawartych w nadesłanych tekstach przed ich publikacją.

  5. Czasopismo powołuje recenzentów zewnętrznych (spoza Uniwersytetu Warszawskiego oraz spoza jednostek reprezentowanych przez autorów artykułu) w celu uniknięcia jakichkolwiek zależności, które mogłyby mieć wpływ na ocenę pracy. Jeśli, mimo starań redakcji, wystąpi konflikt interesów (między recenzentem a autorem lub instytucją reprezentowaną przez autora), recenzent zobowiązany jest do zgłoszenia tego faktu redakcji, która powoła w to miejsce innego, niezależnego recenzenta.

  6. Ocena artykułu w procesie recenzji opiera się wyłącznie na kryteriach naukowych, a wszelkie uwagi i sugestie w niej zawarte muszą być dobrze uzasadnione i mieć na celu podniesienie jakości publikowanych prac. Teksty oceniane są wyłącznie pod względem merytorycznym. Niedopuszczalne są w recenzjach jakiekolwiek uwagi pozamerytoryczne. Zgodnie z zasadą równego traktowania rasa, płeć (w tym ciąża oraz tożsamość płciowa), orientacja seksualna, wyznanie, pochodzenie, obywatelstwo, wiek, stan cywilny czy rodzicielski, niepełnosprawność oraz przekonania polityczne autorów w żaden sposób nie wpływają na ocenę tekstów.

  7.  Recenzent odrzuca propozycję oceny tekstu, jeśli czuje się nie w pełni kompetentny do jej przeprowadzenia.

  8. W wypadku udowodnionego stwierdzenia poważnych naruszeń obowiązku rzetelności w badaniach, złamania wymogów etyczno-prawnych lub wykorzystania nieuczciwych praktyk (jak celowy plagiat, fałszowanie wyników badań, nieujawnione wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji) Redaktor naczelny czasopisma zobowiązany jest podjąć decyzję o wycofaniu publikacji i poinformować o tym odpowiednie podmioty, w szczególności instytucje zatrudniające autorów.

 

LICENCJE, ZASADY ROZPOWSZECHNIANIA I ARCHIWIZOWANIA PRAC

 

  1. Od 2019 roku pełna treść „Prac Filologicznych” udostępniana jest na stronie czasopisma. Nie są wymagane żadne opłaty za dostęp do tych treści. Czasopismo archiwizowane jest na serwerach uniwersyteckich i będzie stale dostępne w zasobach akademickich.

  2. Przesłanie tekstu przez Autora jest jednoznaczne ze zgodą na rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji niewyłącznej Creative Commons: Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 3.0 Polska (CC BY-NC-ND 3.0 PL), w tym poprzez platformę czasopism Wydziału Polonistyki UW oraz inne bazy czasopism (na licencji CC BY-NC-ND 3.0 PL).

  3. Autorom przysługuje prawo do rozpowszechniania własnych tekstów (np. na innych stronach internetowych, w repozytoriach cyfrowych) na tej samej licencji.

 

KWESTIE FINANSOWE

 

  1. Czasopismo jest własnością Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego i finansowane jest ze środków budżetowych będących w dyspozycji Wydziału.

  2. Na żadnym etapie procesu redakcyjnego redakcja nie pobiera od autorów opłat za przyjęcie, przygotowanie do druku i publikację tekstów.

  3. Recenzenci nie otrzymują wynagrodzenia za recenzje.

  4. Czasopismo nie angażuje się w działalność reklamową czy marketingową.

 

Data ostatniej aktualizacji tekstu: 17.04.2024