CALL FOR PAPERS 2/2024

2024-01-31

DLK_pl.jpg

Ciało i cielesność – reprezentacje i dyskursy w tekstach kultury o dzieciństwie i dorastaniu

Żyjemy w rzeczywistości, w której ciało stanowi nie tylko temat dyskusji, lecz także przestrzeń napięć. Przekaz medialny na temat cielesności jest ambiwalentny. Z jednej strony, zalewani jesteśmy wizerunkami wysportowanych ciał, przefiltrowanych twarzy influencerek, reklamami, w których modele i modelki epatują swoją młodością i atrakcyjnością. Z drugiej zaś, pozornie dowartościowane ciało pozostaje tematem tabu. Choć upowszechniana masowo kultura popularna staje się coraz bardziej inkluzywna, wciąż dość niechętnie mówimy o chorobach, niepełnosprawności, starości czy trudnych relacjach z ciałem; słowem - o wszystkich ciałach, które nie mieszczą się w ogólnie przyjętym kanonie piękna. Status quo próbują zmienić ruchy społeczne, takie jak ciałopozytywność czy ciałoneutralność. (więcej)

CALL FOR PAPERS 1/2024

2023-08-31

CFP_pl2.jpg

Dzieciństwo, dorastanie i technologia – wokół kultury (dla) pokolenia Z i generacji Alfa

W kolejnym numerze chcemy podjąć temat relacji między dzieciństwem i adolescencją a nowymi technologiami oraz mediami społecznościowymi w kontekście kultury (dla) młodych odbiorców i odbiorczyń; w odniesieniu zarówno do faktycznego status quo, jak i do kulturowych rekonstrukcji tych relacji (filmów, seriali, gier wideo, muzyki, sztuk wizualnych, literatury, fan fiction itd.). Charakteryzując tzw. pokolenie Z, Agnieszka Całek dowodziła, że są to osoby urodzone „już w czasach istnienia powszechnego dostępu do komputerów, internetu i technologii mobilnych. Generacja [ta] jest pierwszą, która nie musiała się uczyć korzystania z tych zdobyczy postępu mechanicznie, ale wychowywała się i socjalizowała w środowisku telefonów komórkowych, ciągłego dostępu do sieci i mediów społecznościowych” (2021, s. 105). Przedstawicieli i przedstawicielki pokolenia Z można więc określić mianem „cyfrowych tubylców 2.0” (Kosacka, 2020, s. 51). Zazwyczaj w wieku przedszkolnym mają już za sobą pierwsze doświadczenia z nowoczesną technologią (Kowaluk-Romanek, 2019, s. 194). Redaktorka naukowa monografii Dziecko – media – rozwój. O konsekwencjach obecności mediów w życiu dziecka wskazuje wręcz, że „pierwszy kontakt dziecka z mediami rejestrujemy zwykle w życiu płodowym” (Bednarska, 2020, s. 9). (więcej)

CALL FOR PAPERS 2/2023

2023-01-10

COP_pl.jpg

Magia dzieciństwa i dorastania

W kolejnym numerze czasopisma „Dzieciństwo. Literatura i Kultura” zapraszamy do refleksji nad motywami szeroko pojętej magii w różnorodnych tekstach kultury: utworach literackich, filmach, serialach, grach wideo, spektaklach teatralnych, sztukach plastycznych itd. Inspiracją dla nas stała się ogólnopolska konferencja naukowa „Abrakadabra! Magia w literaturze dziecięcej, młodzieżowej i fantastycznej”, zorganizowana w kwietniu 2022 roku przez Koło Naukowe Baśni, Literatury Dziecięcej i Młodzieżowej i Fantastyki Uniwersytetu Warszawskiego oraz Muzeum Książki Dziecięcej - dział specjalny Biblioteki Publicznej m. st. Warszawy – Biblioteki Głównej Województwa Mazowieckiego. (więcej)

 

ICI Journals Master List 2021

2022-09-28

Z przyjemnością informujemy, że „Dzieciństwo. Literatura i Kultura” uzyskało 100 punktów w wyniku oceny parametrycznej i figuruje na liście ICI Journals Master List 2021. Przypominamy też, że od 2021 roku nasze czasopismo indeksowane jest w bazie ERIH+ i widnieje na liście czasopism punktowanych Ministerstwa Edukacji i Nauki. Zapraszamy do przesyłania tekstów!

CALL FOR PAPERS 2/2022

2022-02-09

dlkpl.jpg

Na marginesie twórczości? Twórcy i twórczynie kultury dorosłych – wyjątkowo dla dzieci i młodzieży

W kolejnym numerze czasopisma „Dzieciństwo. Literatura i Kultura” chcemy przyjrzeć się tekstom kultury twórców i twórczyń, którzy na co dzień kierowali lub kierują swoje dzieła do osób dorosłych, jednak wyjątkowo zwrócili się do publiczności dziecięcej i młodzieżowej. Bierzemy pod uwagę rozmaite dziedziny twórczości: literaturę, teatr, sztuki wizualne, film czy też muzykę. Zarówno w historii kultury, jak i w ostatnich latach nie brakuje tego typu przypadków. Utwory literackie – prozatorskie i poetyckie – dla młodych czytelników można znaleźć w dorobku Jamesa Joyce’a, Williama Faulknera, Margaret Atwood, Leszka Kołakowskiego, Agnieszki Osieckiej czy Olgi Tokarczuk. Filmy dla widowni dziecięcej i młodzieżowej wyreżyserowali – od lat związani wyłącznie z produkcjami dla widzów dorosłych – m.in. Agnieszka Holland, Martin Scorsese, Spike Jonze oraz Guillermo del Toro. Czesław Mozil z Grajkami Przyszłości wydali album z piosenkami dla dzieci, Dorota Miśkiewicz wraz z grupą muzyczną Kwadrofonik – płytę z adresowanymi do młodych odbiorców tekstami Juliana Tuwima, do których muzykę skomponował Witold Lutosławski. Krzysztof Penderecki stworzył radiową operę dla dziecięcego audytorium (do libretta Ewy Szelburg-Zarembiny), a Polska Opera Królewska podjęła się realizacji projektu Zróbmy operę! (Let’s Make an Opera!) Benjamina Brittena – przedsięwzięcia, które w działania twórcze włącza same dzieci. Piotr Ratajczak wyreżyserował spektakle teatralne oparte na powieściach Adama Bahdaja, Piotr Cieślak – inscenizację Opowiadań dla dzieci Isaaca Bashevisa Singera, Agnieszka Glińska – teatralne adaptacje Pippi Pończoszanki Astrid Lindgren oraz Wiedźm Roalda Dahla. Mikołaj Mikołajczyk wymyślił choreografię do spektaklu tanecznego dla młodych widzów. Salvador Dali, Yayoi Kusama i Ralph Steadman zilustrowali Carrollowskie Przygody Alicji w Krainie Czarów, w pracowni malarskiej i rzeźbiarskiej słynnej uczelni artystyczno-rzemieślniczej Bauhaus powstawały zabawki… przykłady można by mnożyć. (więcej)

Ocena parametryczna

2021-12-14

Z przyjemnością informujemy, że  „Dzieciństwo. Literatura i Kultura” po zaledwie dwóch latach od publikacji pierwszego numeru uzyskało 20 punktów parametrycznych w wyniku przeprowadzonej w 2021 roku oceny i figuruje na liście czasopism punktowanych Ministerstwa Edukacji i Nauki.  Ponadto, od 2021 roku nasze czasopismo indeksowane jest w bazie ERIH+. Zapraszamy do przesyłania tekstów!

Call for papers 1/2022

2021-08-09

dlk_cfp3.jpg

Wymiary wielokulturowości w najnowszej twórczości dla dzieci i młodzieży

XXI-wieczne wyzwania wiążące się z naturą i dynamiką najrozmaitszych relacji międzykulturowych są coraz bardziej wyraźne, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Odzwierciedlenie znajdują m.in. w różnorodnych odmianach twórczości dla dzieci i młodzieży. Utwory literackie, filmy, seriale, komiksy, spektakle teatralne czy też gry wideo prezentujące zagadnienia wielokulturowości mają potencjał uświadamiania wagi określonych problemów społecznych, występujących zarówno lokalnie, jak i w skali globalnej. (więcej)

Call for papers 2/2021

2021-01-05

dlk_pl.jpg

Mity, legendy, podania i baśnie wobec dzieciństwa i adolescencji. Teksty kultury drugiej dekady XXI wieku

Sygnalizowana przez krytyków i badaczy fala kulturowej mody z końca XX i początku XXI w. na baśnie, mity, legendy i podania w twórczości dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych nie przemija, a wręcz zdaje się przekształcać w szerszy i bardziej długotrwały trend. Wielokrotnie komentowano, również w świecie nauki, teksty kultury reprezentujące różne media i obszary językowe, takie jak: utwory Emmy Donoghue, Neila Gaimana, Andrzeja Sapkowskiego, Jordiego Sierry i Fabry; Shrek (2001); inne filmowe renarracje mitów, legend, podań i baśni oraz aktorskie remaki kultowych animacji Disneya; serial Przygody Merlina (2008–2012), a także gry wideo, np. z serii American McGee’s Grimm (2008–2009) lub Wiedźmin (2007–2016). (więcej)